مربی من

مربی من

http://www./my coach.blogsky.com
مربی من

مربی من

http://www./my coach.blogsky.com

ضربان قلب


ضربان طبیعى قلب از امواج الکتریکى که در سلول‌هاى ضربان‌ساز موجود در گره‌هاى کوچک سینوسى دهلیزى دهلیز راست قلب آغاز مى‌شود، منشاء مى‌گیرد. از آنجا امواج به سرتاسر دهلیز راست و سپس دهلیز چپ منتشر مى‌شود و در نهایت به بطن راست و چپ منتقل مى‌گردد و موجب هماهنگى انقباض عضلاتى که خون را به تمام بدن تلمبه مى‌کند، مى‌شود. تعداد طبیعى ضربان قلب بین ۶۰ و ۱۰۰ ضربان در دقیقه و متوسط آن ۷۲ تا ۷۸ ضربان است. در قهرمانان ورزشى و افراد خیلى ورزیده ضربان قلب در حال استراحت ممکن است ۴۰ یا ۴۵ باشد و میزان طبیعى ضربان قلب در شیرخواران ممکن است به ۱۵۰ برسد. در اکثر افراد ضربان قلب هنگام دم کمى افزایش و هنگام بازدم اندکى کاهش مى‌یابد. این پدیده آریتمی٭ سینوسى خوانده مى‌شود و طبیعى است.
٭ نامنظمى و به هم خوردن آهنگ طبیعى ضربان قلب را آریتمى گویند .
کندى ضربان قلب
ضربان قلب کمتر از ۶۰ در دقیقه برادیکاردى خوانده مى‌شود. 'برادی' از ریشهٔ یونانى و به معنى 'کُند' است. کندى ضربان قلب همراه با کم‌کارى تیروئید، یرقان، برخى اختلالات گوارشی، بیمارى قلبی، و مصرف داروهاى خاص به‌ویژه مصرف بیش از حد دیجیتال دیده مى‌شود. همان‌طور که قبلاً ذکر شد کندى ضربان قلب در حال استراحت در قهرمانان ورزشى شایع است.
ضربان قلب بین ۴۰ و ۶۰ در دقیقه معمولاً علائمى ایجاد نمى‌کند. کندى ضربان قلب که با ورزش یا هیجان افزایش نیابد معمولاً نشانهٔ اختلال هدایت داخل قلبى (بلوک قلبی) است و باید در مورد آن با پزشک مشورت کنید. شروع ناگهانى افت ضربان قلب به زیر ۴۰ ضربان در دقیقه به‌ویژه اگر همراه با درد قفسه سینه، خستگی، یا تنگى نفس باشد، نشانگر یک حملهٔ قلبى جدید است و یک فوریت پزشکى مى‌باشد.
تندى ضربان قلب
ضربان قلب بیش از ۱۰۰ در دقیقه تاکى‌کاردى خوانده مى‌شود. 'تاکی' از ریشهٔ یونانى و به معنى 'تُند' است. علل بسیارى شامل پرکارى تیروئید، نارسائى قلب، کم‌خونی، خونریزی، عفونت‌ها، و مخدرها (مثل نیکوتین، کافئین، الکل، مارى‌جوآنا) وجود دارند. اگر متوجه ضربان تند و مداوم قلب خود شدید و یا در گردن و قفسهٔ سینهٔ خود احساس ضربان کردید به پزشک مراجعه کنید.
گاهى ممکن است دچار شروع ناگهانى ضربان تند قلب که به آن تاکى‌کاردى حمله‌اى دهلیزى مى‌گویند، شوید. این عارضه معمولاً در جوانى آغاز مى‌شود و در طول زندگى تکرار مى‌شود. اغلب هیچ‌گونه اختلال قابل تشخیص قلبى وجود ندارد و با وجود اینکه ممکن است هنگام حمله احساس ضعف و بى‌حالى کنید، این عارضه اساساً خوش‌خیم است. این حملات ممکن است در اثر اختلالات هیجانی، خستگی، سوءهاضمه، مصرف الکل یا دارو بروز کند. ضربان قلب ممکن است از ۱۴۰ تا ۲۵۰ ضربان در دقیقه تغییر کند. داروهاى متعدد قلبى براى جلوگیرى از این حملات در دسترس است. وقتى این حمله شروع شد دراز بکشید و آرام باشید. ایستادن تنها باعث افزایش شدت حمله مى‌شود. هنگامى‌که با این حملات آشنائى پیدا کردید، روش‌هاى خاصى ممکن است براى توقف آنها به‌کار گرفته شود. با وجود این استفاده از این روش‌ها هنگامى‌که تشخیص کاملاً مسجل شد باید توسط پزشک نشان داده شوند.
سایر علل تاکى‌کاردى لرزش (فلوتر، ضربان یا لرزش سریع را فلوتر گویند - م.) دهلیزی، فیبریلاسیون دهلیزی، تاکى‌کاردى‌ بطنى و نشانگان ولف-پارکینسون وایت (این نشانگان نوعى تحریک زودرس بطنى است -م.) مى‌باشد. کلیهٔ این موارد مهم هستند و براى تشخیص آنها نوار قلبى و سایر آزمایش‌ها ضرورى است.
ضربان نامنظم قلب
ضربان نامنظم قلب یا آریتمى علل متعددى دارد. اکثر موارد ضربان نامنظم قلب (اگر نه همهٔ آنها) که بیش از چند دقیقه طول مى‌کشند باید توسط پزشک مورد بررسى قرار گیرند.
یکى از علل ضربان نامنظم قلب که اکثر افراد گاه‌به‌گاه دچار آن مى‌شوند و کاملاً بى‌خطر است ضربان زودرس دهلیزى است. این ضربان‌ها معمولاً با احساس لرزش در گردن و قفسهٔ سینه مشخص مى‌شوند و در اثر ضربان‌هاى قلبى دوره‌اى که داراى قدرت بیشترى هستند پدید مى‌آیند. علت ضربان زودرس دهلیزى یک تحریک الکتریکى دوره‌اى است که به‌جاى گره سینوسى دهلیزى از عضلات دهلیز آغاز مى‌شود. ضربان زودرس دهلیزى معمولاً بى‌خطر است و اکثر افراد به آن توجهى نمى‌کنند مگر آنکه تکرار آن نگران‌کننده شود. این ضربان‌ها معمولاً توسط مخدرهاى محرک قلب مثل نیکوتین، کافئین، مارى‌جوآنا، و الکل ایجاد مى‌شوند. خوددارى از مصرف آنها معمولاً از بروز این عارضه جلوگیرى مى‌کند مگر آنکه زمینهٔ بیمارى قلبى وجود داشته باشد. اگر تعداد این ضربان‌ها زیاد شود و یا باعث نگرانى شما گردد، باید به پزشک مراجعه کنید. داروهاى متعددى براى کاهش یا توقف این ضربان‌ها وجود دارند. در موارد استثنائى یک دستگاه الکترونیکى ضربان‌ساز که باعث ایجاد ضربان قلب مى‌شود، ممکن است زیر پوست تعبیه شود تا ضربان طبیعى قلب را حفظ کند.

برنامه ریزی یک جلسه تمرین بوکس در یک روز تمرین

جهت بالا بردن سطح تکنیکی و تاکتیکی کار کردن با چپ مستقیم و آپرکات راست ۱- ۲۰ دقیقه ی ابتدایی : معرفی و تشکیل کلاس – کلاس تئوری – آماده سازی – گرم کردن در سه مرحله . ۲ – ۵۰ دقیقه ی اصلی : چپ مستقیم و آپرکات راست ( بوکس قراردادی ) – دفاع از چپ مستقیم و آپرکات راست ( بوکس آزاد ، مرور فن ) – تمرین بصورت دو به دو ( بوکس آزاد در رابطه با ضربات)- کیسه (چپ مستقیم و آپرکات راست) ۳ – ۱۰ دقیقه ی پایانی : تکرار فن تا حد تکمیلی – برگشت به حالت اولیه ( سرد کردن )

اصول تمرین

  • در تمرین ورزشی خود چند اصل را باید در نظر بگیرید: 1. اصل تفاوتهای فردی: محرک های تمرینی مشابه پاسخ متفاوت در افراد مختلف ایجاد می کند که تحت تاثیر عوامل زیر است: - وضعیت آمادگی جسمانی پیش از تمرین - ویژگی های وراثتی - جنسیت - سن بیولوژیکی و تقویمی - وضعیت سلامتی - ویژگی های روانی و اجتماعی 2. اصل پیشرفت تدریجی: برای دستیابی به پیشرفت در سازگاریهای تمرینی باید محرک های تمرینی (شدت یا حجم) به صورت فزاینده و به طور پیوسته در سرتا سر برنامه تمرین افزایش یابد. 3.اصل تنوع: برای جلوگیری از دلزدگی و تکراری شدن تمرین. 4. اصل سرد و گرم کردن: برای جلوگیری از خطر اسیب 5.کاهش سرعت پیشرفت: در ابتدای شروع به ورزش بدن سریع به تمرین پاسخ می دهد ولی به مرور این روند کند می شود 6.اصل برگشت پذیری: برخی از سازگاری های حاصل از تمرین در اثر بی تمرینی به مرور از دست خواهند رفت. 7.تمرین دراز مدت: ورزشکاران حرفه ای برای رسیدن به نقطه اوج خود برای قهرمانی نیاز به 8 تا 10 سال تمرین دارند. 8.اصل اعتدال: تمرین بیش از حد باعث دلزدگی ورزشکار می شود. 9.اصل اضافه بار: سازگاری های تمرینی هنگامی ایجاد می شود که اجزای فیزیولوژیکی یا عضلانی به میزانی فراتر از سطح معمول بکار گرفته شود بار تمرین= شدت تمرین ×حجم تمرین

متداول ترین مولتی ویتامین ورزشکاران حرفه ای


مولتی ویتامینی به نام فارماتون


این دارو که در کشور ما با توجه به وجود مارک فارماتون بر روی کپسول ها و در شیشه ها به نام “فارماتون” شناخته می شود، یکی از محصولات مشهور شرکت فارماتون می باشد. این دارو به دلیل فرم خاص دارویی، سوسپانسیون درون کپسول نرم، دارای فراهمی زیستی بسیار خوبی است و جزو مقبولترین مولتی ویتامین ها در کشور است.

ژریاتریک فارماتون دارای چهار گروه ماده ی فعال است :

۱- عصاره جینسنگ با غلظت بالا.

۲- دی متیل آمینو اتانول بی تارتارات.

۳- مواد دخیل در متابولیسم. (ویتامین ها، مواد معدنی، عناصر کمیاب )

۴- مواد موثر در متابولیسم چربی ها که سبب برداشت یا کاهش ذخابر چربی کبد می شوند. ( کولین، اینوزیتول، لینولئیک اسید )

ژریاتریک فارماتون به دلیل مواد تشکیل دهنده ی آن در افراد میانسال و جوانتر که به دلیل فعالیتهای بیش از اندازه فکری و بدنی دچار استرس می باشند، نیز مورد استفاده است.

جینسنگ ( جینسینگ دارای انواعی از پاناکسوزیدها و پاناگزاتریول و پاناگزادیول است )

به دلیل وحود دی متیل آمینو اتانول بی تارتارات، ژریاتریک فارماتون یک ترکیب بهبود دهنده ی خلق و خوی بسیار ضعیف است.. این ترکیب دارای اثر محرک نسبی بر روی مغز و بدن می باشد که باعث احساس افزایش تمرکز و احتمالا بهبود حافظه می گردد.

در این ترکیب دارویی حدود ۲۰ نوع ویتامین و ماده ی معدنی مناسب برای بدن انسان وجود دارد که می تواند کمبود ویتامین های ناشی از سو تغذیه یا سو جذب را برطرف نماید.

منع مصرف و عوارض جانبی
با توجه به عدم وجود مستندات کافی در مورد مصرف جینسینگ و در متیل آمینو اتانول دی تارتارت در دوران حاملگی و شیردهی بهتر است در این دوران استفاده نشود. همچنین مصرف این دارو در کودکان توصیه نمی شود. در افراد دیابتیک با توجه به وجود ترکیبات گلوکوژن در این دارو باید، مصرف آن با احتیاط صورت گیرد.

مقدارمصرف
ابتدا روزی دو کپسول، یکی همراه صبحانه و یکی همراه ناهار، برای دو تا سه هفته، بعد از این مدت روزی یک کپسول همراه صبحانه مصرف می شود.

توصیه های عمومی:
بهتر است کپسولها همراه با مقدار کمی از مایعات مصرف شوند. در صورتی که بلع کپسول مشکل است می توان آن را برش داد و محتویات آن را همراه مقداری مربا یا عسل میل نمود. مصرف این دارو ساعت خاصی ندارد، در صورت فراموشی یک دوز آن دوز را حذف نمایید. این دارو باید در جای خشک وخنک نگهداری شود.

اطلاعات مهم در مورد قرص فارماتون:

۱-بهترین زمان برای مصرف ویتامین و مکمل های معدنی مانند فارمتون در هنگام صرف غذاست. اگر آنها را با شکم خالی مصرف کنید، ممکن است بدنتان نتواند به خوبی آنرا جذب کند و دچار ناراحتی های معده شوید.

۲- فارماتون داروی چاقی نیست. سوخت و ساز را بهبود می بخشد و مثل همه مولتی ویتامین ها اشتها آور است.

۳- فارماتون را مصرف نکنید اگر:
-مشکلات کلیوی دارید.
-مشکلاتی درافزایش جذب اهن دارید، مانند هموکروماتوزیس
-یا اگرسطح کلسیم ادرار یا خونتان بالا ست.
-یا اگر به مواد ساخته شده در این دارو حساسیت دارید.
-اگر به سویا یا بادام زمینی حساسیت دارید نباید این کپسول را مصرف کنید.

۴- می توانید روزی یک قرص مصرف نمایید که بهترین زمان آن را با توجه به عملکرد بدن خودتان انتخاب کنید، مثلا اگر از صبح تا عصر مجبورید کار کنید و در این زمان احساس خستگی می کنید صبح ها بعد ازصبحانه یک قرص مصرف نمایید (بهتر است با مقدار کمی آب مصرف شود )