مربی من

مربی من

http://www./my coach.blogsky.com
مربی من

مربی من

http://www./my coach.blogsky.com

فیزیولوژی ورزشی به ۴ بخش فراگیر تقسیم می‌شود

:

آمادگی جسمانی، فیزیولوژی ماهیچه‌ها، فیزیولوژی گردش خون، فیزیولوژی تنفس

بدن انسان برای اینکه بتواند نقش خود را به طور مؤثر در زندگی ایفا کند باید از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار باشد یعنی به طور مداوم انرژی لازم را در اختیار داشته باشد تا بتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد. وقتی سخن از آمادگی جسمانی به میان می‌آید مقصود از آن داشتن چنان قلب، رگ‌های خونی و شش‌ها و ماهیچه‌هایی است که بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند و با شور و نشاط تمام در فعالیت‌ها و تفریحات سالمی شرکت کنند که افراد عادی و غیر فعال از انجام آنها ناتوانند. عوامل متعددی در آمادگی جسمانی مؤثر است اما چهار عامل بیش از عوامل دیگر در این میان ایفای نقش می‌کنند این عوامل عبارت‌اند از (نیروی ماهیچه، استقامت ماهیچه، انعطاف ماهیچه و استقامت قلبی ریوی) می باشد

انجام تمرینات ورزشی با شکم خالی


انجام تمرینات ورزشی با شکم خالی سه مزیت عمده در مقایسه با دیگر ساعات روز دارد:


الف- صبح زود قبل از خوردن هر نوع غذایی، سطح گلیکوژن (ذخیره قندها در بدن) در ماهیچه ها و کبد پایین است. اگر ساعت7 شب شام می خورید و ساعت 7 صبح نیز صبحانه تان را میل می کنید، 12 ساعت بدون غذا خوردن را گذرانده اید. در این 12 ساعت گرسنگی و غذا نخوردن، سطح گلیکوژن پایین می آید تا گلوکز (قند خون) مورد نیاز بدن را تامین کند. در نتیجه، شما با بدنی خالی از گلیکوژن و سطح قند خون پایین از خواب بیدار می شوید و بدن آماده سوزاندن چربی هاست. میزان چربی که می توانید بسوزانید نامشخص است، اما تحقیقات نشان داده است که در این حالت تا 300 درصد بیشتر چربی می سوزانید.
فواید مربوط به نرمش های روزانه فقط به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی خلاصه نمی‌شود، بلکه با تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث بالا رفتن سطح بهداشت روانی، بهبود کیفیت عمر را به دنبال خواهد داشت
ب- دومین مزیت انجام تمرینات صبح زود، آثاراین ورزش ها است. وقتی تمرینات ورزشی قلبی-عروقی را انجام می دهید، نه فقط چربی می سوزانید، بلکه همچنان پس از اتمام تمرینات نیز چربی می سوزانید. چرا؟ چون تمرینات شدید، متابولیسم بدن را حتی برای ساعت ها پس از تمام شدن ورزش بالا نگه می دارند.
اگر تمرینات را هنگام شب انجام دهید، در طی تمرین چربی می سوزانید، اما از مزیت دوم دیگر بهره ای نخواهید برد، چون وقتی به خواب می روید، متابولیسم بدنتان سریعا پایین می آید. سوزاندن چربی فقط دلیل انجام تمرینات در صبح زود نیست.

ج- سومین مزیت انجام تمرینات صبح زود، اشتیاق و انرژی است که همه ی روز با شما می ماند. هر چه تمرین تان دشوارتر باشد، میزان این انرژی و شور و شوق به دست آمده هم بیشتر خواهد شد.
ممکن است صبح زود از خواب بیدار شدن برایتان دشوار باشد، اما همیشه نتیجه‌ی کارهای سختی را که به اتمام رسانده اید، به خاطر دارید. چقدر برایتان شیرین و عالی بوده است.
همیشه نتایجی را که از انجام ورزش در صبح زود، به دست می آورید، در ذهن نگه دارید. کم کم این مسئله برایتان به صورت عادت درخواهد آمد و دیگر دشواری روزهای اول را نخواهید داشت

ده نکته طلائی در انتخاب یک مربی خوب


بدون شک قرن حاضر قرن پیشرفت تکنولوِژی و نگرش علمی به تمام جنبه های زندگی میباشد. و شایسته است در تمام زمینه های مختلف زندگی بهترین تصمیات علمی را داشته باشیم. یکی از جنبه های زندگی روزمره ما آدمهای ماشینی پرداختن به فعالیت بدنی منظم یا ورزش میباشد. تمرینات و فعالیتهای بدنی منظم میتوانند در مکانهای مختلف از جمله باشگاهها، مکانها عمومی و یا در منازل صورت گیرند. در مورد مکان های مناسب تمرینی به جای خود بحث خواهیم نمود ولی مبحث امروز ما روش تمرینات است. بدون شک زمانی که شما بخواهید تمرین ورزشی داشته باشید با موجود پیچیده ای به نام آدمی بر خواهید خورد و نیاز است تا از یک مشاور یا به عبارتی مربی برای این منظور بهره ببرید.. سول من اینجا این است: آیا حاضرید ماشین خود را دست یک مکانیکی بدهید که با اجزا و ساختار ماشین آشنا نیست؟


بدون شک من به شخصه پاسخم به مانند خیلی از شما ها خیر است. در هیمن شرایط ما نمیتوانیم بدنی با این پیچیدگی را دست افرادی بسپاریم که توانایی علمی لازم را ندارند. امروزه مبحث مربیگری ورزش در دنیا بسیار وسیع شده و تمرین دهنده های شخصی به درب منازل رفته و یا در سالنهای تمرینی به صوررت اختصاصی با افراد چه ورزشکار و چه غیر ورزشکار کار میکنند. شاید به نظر برسد کار با افراد عادی راحت باشد. در حالی که برعکس میباشد و کار برا افراد عادی که قصد تنها سلامتی دارند بسیار سخت میباشد و اشتباه در برنامه های تمرینی میتواند باعث عواقب جبران ناپذیری برای افراد چه از جنبه جسمانی و چه از جنبه های روانی گردد. با توجه به اختصاری که بدان اشاره نمودیم مواردی در زیر بدان اشاره میکنیم که باید در انتخاب مربیان لحاظ گردند.
1- صرف داشتن کارت مربیگری از نشان از تبحر و صلاحیت علمی نمیباشد
2- صرف داشتن قهرمانی نشان از صلاحیت نیست. مربی هر چند باید تجربه ورزشی داشته باشد و نیاز است ولی قهرمانی نیاز صد در صد نیست و بیش از داشتن حکم قهرمانی داشتن توانایی علمی مهمتر میباشد
3- تحصیلات دانشگاهی: بهترین مربیان دنیا در حوزه های علوم ورزشی فارغ التحصل شده اند. فاغ التحصیلان فیزیولوژی ورزشی، علم تمرین، بیومکانیک و... از بهترین تمرین دهنده های میباشند.
4- مربی منظم: مطمئن باشید با دانش ترین مربی در صورتی که منظم نباشد نمیتواند شما را در رسیدن به موفقیت یاری رساند
5- داشتن برنامه مکتوب و قابل بحث: بسیاری از مربیان برنامه را ذهنی دانسته و از ارائه کتبی آن خود داری می ورزند. داشتن برنامه تمرین برای هر فرد از مهمترین خصیصه های یک مربی خوب است.
6- به روز بودن: برنامه های تمرینی همه روزه بهبود می یابند و نیاز است تا مربی داشته باشید که به روز باشد.
7-علوم مرتبط را بداند: یک مربی تنها زمانی میتواند مربی موفقی باشد که از حوزه آسیب شناسی، حرکت شناسی و تغذیه ورزشی اطلاعات کاملی داشته باشد و صرف دانستن چند جمله کفایت نمیکند
9- پرهیز از دادن برنامه های مختلف مکملی: بسیاری از مربیان خلا ناشی از ضعف در برنامه های تمرینی خود را با مصرف مکملهای مختلف غذایی جبران میکنند. هرچند رسیدن زود به نتیجه با مصرف مکملها ناشی میگردد ولی بازگشت زود هنگام و عوارض جانبی موارد زیادی میباشند که نباید نادیده بگیریم.
10- خوش رفتار و مودب باشید. رفتار و شخصیت مربیان در مواجهه با افراد مختلف جامعه از فاکتورهای مهمی میباشد که مراکز عمده تربیت مربی در دنیا بدان توجه میکنند.
هرچند بسیاری از موارد دیگر در زمینه انتخاب مری مناسب بداید در نظر داشته باشیم ولی این نکات از موارد طلائی میباشند که باید بدانها توجه نمائیم و چشم پوشی از آنها ضرر را در ابتدا متوجه خود ما خواهد نمود.