مربی من

مربی من

http://www./my coach.blogsky.com
مربی من

مربی من

http://www./my coach.blogsky.com

مصرف نوشابه‌های گازدار بین غذا و پس از آن روند هضم غذا را کند می‌کند.


نوشابه ترکیبی است از آب گازدار، شکر، اسید سیتریک و طعم دهنده های طبیعی به اضافه ترکیبات شیمایی دیگر مثل بنزوات سدیم و ...


به گفته یک فوق تخصص گوارش با توجه به نوع شیرین کننده ای که در نوشابه استفاده می‌شود به سه نوع معمولی (regular) ، کم کالری یا (light)  و بدون قند یا (Diet) تقسیم می شود.  دکتر  محسن شریفی در گفتگو با دکترآنلاین افزود: تفاوتی که در این سه نوع وجود دارد میزان کالری است که با هر 100 سی سی به بدن می رسانند که در نوع regular،40 کیلو کالری  و در نوع Light، 20  کیلو کالری و در نوع  Diet 2 کیلو کالری است.


میانگین مصرف نوشابه در ایرانایرانی ها نوشابه خورترین ملت جهان هستند


فوق تخصص گوارش تصریح کرد: طبق تحقیقات ، ایرانی ها نوشابه خورترین ملت جهان هستند. میانگین سرانه مصرف نوشابه های گازدار در دنیا برای هر نفر 10 لیتر و در ایران حدود 42 لیتر است و در 20 سال اخیر در کشور ما 15 درصد افزایش مصرف داشته ایم. این در حالی است که طی این مدت مصرف شیر و لبنیات یک دهم درصد افزایش رشد داشته است  به بیان دیگر، سرانه مصرف لبنیات در ایران کمتر از یک سوم استاندارد جهانی است. دکتر شریفی  یادآور شد: جالب است بدانید که هر بطری نوشابه کوچک حدود 20 قاشق چای خوری شکر دارد که مصرف مداوم این میزان کالری کاملاً وزن را به طور روز افزون افزایش می دهد .


تاثیر ترکیبات مضر نوشابه روی ارگان‌های بدن


وی تصریح کرد: به طور مستقیم این نوشیدنی با ترکیبات مضری که دارد بر ارگان های بدن اثر می گذارد که  در این بخش به شرح آنها می پردازیم:


* اثرات ترکیبات نوشابه روی سیستم عصبی مرکزی: کافئین موجود در نوشابه در اثر مصرف مداوم اولاً یک حالت اعتیاد ایجاد می کند و مثل مواد مخدر بطور ناخودآگاه شخص را به مصرف مداوم می کشاند. ثانیاً این کافئین در شخص به مرور بی قراری، عدم تمرکز، افسردگی و فراموشی و ناآرامی ایجاد می کند همچنین با کاهش جذب آهن باعث کم خونی و سپس عوارض آن می شود.


* خطر بروز سکته قلبی و مغزی: نوشابه شانس حوادث عروقی را در مغز و قلب افزایش داده و فشارخون را بالا می برد. این نوشیدنی پر کالری با افزایش قند خون، ،افزایش فشارخون، افزایش وزن و افزایش ضربان قلب به مرور زمان در مصرف کنندگان مداوم، شانس حوادث سکته های قلبی و مغزی را تا 60 درصد بالا می برد و این در حالی است که کمتر در بحث پیشگیری به این امر توجه شده است.


* تاثیر بد نوشابه بر سلامت دندان: فساد دندان ها، تحریک پذیر شدن دندان ها و رنگ گرفتن دندان ها از عوارض اجتناب ناپذیر این نوشیدنی هستند و اصلاً بستگی به رنگ نوشابه ندارد.  لازم به یادآوری است تفاوتی بین نوشیدنی های گازدار مضر مشکی، نارنجی و ... وجود ندارد ، بویژه این موضوع در کودکان حائز اهمیت است و مصرف نوشابه با نی نوش از این عارضه کم می کند و مدت تماس نوشابه با دندان ها کمتر می شود.


تاثیر مصرف مداوم نوشابه روی استخوان ها: نوشابه ها علاوه بر قند بالا دارای املاح فسفات اند که در جذب کلسیم ایجاد اختلال می کنند و نهایتاً مصرف مداوم نوشابه های گازدار باعث پوکی استخوان شده و شانس شکستگی خود بخودی را بالا می برند. به غیر از این مکانیسم نوشابه باعث اسیدی شدن خون می شود که برای خنثی شدن این اسید، کلسیم ذخیره شده در استخوان ها آزاد می شود و باز به کاهش تراکم استخوان ها کمک می کند.


افزایش شانس ابتلا به سرطان: یکی از سرطان های بسیار بدخیم در بدن سرطان لوزالمعده است که ارتباط آن با مصرف مداوم نوشابه مشخص شده است چرا که نوشابه باعث تحریک سلول های لوزالمعده بطور مداوم شده و از طرف دیگر  سبب ایجاد مقاومت بدن به انسولین شده و شانس ابتلا به سرطان لوزالمعده را بالا می برد.


اثرات نوشابه به روی کلیه ها: اسید فسفریک موجود در نوشابه بار منفی شدیدی را روی کلیه ها وارد کرده و کلیه ها را به طرف کم کاری می کشاند. از طرفی مصرف مداوم این نوشیدنی باعث می شود کلسیم زیادتری از استخوان‌ها آزاد شده و بر کلیه ها رسوب کند که نهایتاً منجر به تشکیل سنگ های کلیوی می شود.


آیا نوشابه برای هضم عذا مفید است؟


فوق تخصص گوارش در بخش دیگر این گفتگو در پاسخ به این سووال که آیا نوشابه برای هضم غذا مفید است گفت:  تقریباً همه مواد موجود در نوشابه مضر هستند و هیچ ماده مفید قابل ذکری ندارد. مصرف نوشابه در بین غذا یا پس از آن بجز ایجاد  یک نفخ ناراحت کننده ، اسید معده را رقیق تر کرده و پروسه هضم را کند می کند و باعث می شود مدت ماندگاری غذا در معده بیشتر شود بنابراین  بیمار احساس پُری سردل می کند. علاوه بر اینکه دمای غذایی که به معده وارد شده و آماده هضم است را کاهش می دهد و کار هضم را برای معده مشکل تر می‌کند.


توصیه پزشکی


دکتر شریفی در خاتمه افزود: امیدواریم با  توجه به مواردی که از مضرات نوشابه‌های گاز دار گفته شد افراد این نوشیدنی‌های مضر را از سبد خانوار حذف و بجای آن از شیر و دوغ و لبنیات، بیشتر استفاده کنند. چراکه مصرف لبنیات پروبیوتیک بویژه دوغ پروبیوتیک بسیار برای کارکرد سیستم گوارشی سودمند است و گاز موجود در دوغ کاملاً مفید و با گاز CO2 مضر در نوشابه ها متفاوت است.




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.