مربی من

مربی من

http://www./my coach.blogsky.com
مربی من

مربی من

http://www./my coach.blogsky.com

بانوان و نیاز به ورزش


امروزه نیمی از جامعه بشری را زنان تشکیل می دهند و از جهات مختلف دارای اهمیت زیادی بوده و در برنامه ریزی های گوناگون جامعه ، باید در نظر گرفته شوند . یکی از اموری که برای زنان مطرح است ورزش می باشد.
امروزه زنان زیادی در سطح جهان به ورزش های مختلف اشتغال دارند. گروهی ورزشکار حرفه ای اند و تعدادی ورزشکار آماتور ، گروهی به ورزشهای سبک می پردازند و برخی به ورزش های سنگین و خشن گروهی از آنان برای رسیدن به مقامات قهرمانی تلاش می کنند و برخی برای حفظ سلامتی و تناسب اندام ؛ و عده بیشتری از زنان نیز با ورزش و ورزشکار بودن بیگانه اند و یا حتی از آن بیزارند، حال باید دانست کار کدامین گروه از زنان صحیح تر بوده و به صلاح نزدیک تر است.
تاریخچه ورزش زنان:
زنان در جوامع کهن و باستانی به شدت از ورزش و حتی تماشای مراسم ورزشی منع می شوند اما با پیشرفت جوامع پای زنان نیز به میادین ورزشی و عرصه مسابقات باز شد.
در کتاب زن و ورزش چنین آمده است: حتی در مراسم و آیین های ویژه مذهبی و اجتماعی که تا پیش از برپایی المپیاد در یونان باستان برگزار می شد، و بعد از آن در المپیاد باستانی که به منظور پرورش جسم و روان نونهالان و جوانان ترتیب یافته بود و هر چهار سال یک بار برگزار می شد، زنان حق ورود و تماشا نداشتند. و نخستین زنی که سنت مرد سالاری در عرصه ورزش و مسابقات را درهم شکست زنی به نام «هیپوهریا» بود که با تلاش و پشتکار خاص خود توانست پای زنان را به عرصه ورزش و میدان مسابقات ورزشی یونان باز کند.
گروهی از کارشناسان و دانشمندان با ورزش کردن زنان به شدت مخالفند اما موافقان ورزش زنان هم کم نیستند.
ورزش و تحرک برای زنان لازم و ضروری است زیرا تأمین بهداشت جسم و روان برای زنان که در دوره ها و مراحل مختلف زندگی پر مسئولیت خویش ، مراحلی چون بارداری و زایمان و از همه مهمتر،پرورش و تربیت فرزندان را پشت سر می گذارند، از اهمیتی والا برخوردار است.
تحقیقات نشان می دهد که شروع عادت ماهانه در دختران و زنان ورزشکار ، دیرتر از غیر ورزشکار است، این تأخیر به نوبه خود تأثیرات مثبتی را برای دختران در بر دارد ، چنان که رشد اندام ها را در جهت طبیعی ، بیشتر خواهد بود. همچنین در این دختران ورزیده و تمرین دیده ، مقدار مطلق و نسبی جِرم عضلاتشان از دختران هم سن تمرین نکرده بیشتر می باشد و علاوه بر آن در سنین بالا تمرینات منظم ورزشی باعث کاهش فشار خون ، پایین آوردن تعداد ضربان قلب و افزایش ظرفیت هوازی همراه با کاهش در صد چربی هم در زنان و هم در مردان می گردد که نهایتاً منجر به پیشگیری از آترواسکلروز( بیماری عروقی خونی) وبیماریهای قلبی می شود.
ورزش های توأم با اعمال وزن روی بدن سبب تقویت استخوان وجلوگیری از پوکی استخوان (عارضه ای که در بانوان در دوران یائسگی با آن روبرو خواهند شد)می گردد.
در نتیجه تمرینات ورزشی مداوم جریان خون در مغز افزایش می یابد، افزایش جریان موجب اکسیژن رسانی و تغذیه بهتر نرون های مغز شده و از تنگ شدن عروق مغز جلوگیری می کند.این تأثیرات موجب پیشگیری از فراموشی و زوال توانمندی های ذهنی در سالمند ی می شود.
تحقیقات بسیاری نشان داده است که ورزش علاوه بر اینکه ابزارارزشمندی برای حفظ سلامت جسمانی است رابطه نزدیکی با سلامت روانی و بویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری های روانی دارد.
ورزش از اضطراب و افسردگی می کاهد ، اعتماد به نفس را افزایش می دهد و خود پنداره را تقویت می کند.ورزش بویژه در سنین کودکی و نوجوانی مقر سالمی برای آزاد کردن انرژی های اندوخته شده است و این خود بسیار لذت بخش و آرامش دهنده است.
شرکت در فعالیت های ورزشی به اجتماعی شدن و کسب مهارت و کفایت وهمچنین دوست یابی و ارتباط سالم با همسالان کمک می کند. این خود باعث می گردد که جوانان از رو آوردن به اعتیاد بازداشته شوند.
در جریان فعالیت های ورزشی شدید میزان ترشح اندروفین ها افزایش می یابد و به همین دلیل ورزشکاران پس از انجام تمرینات احساس لذت و آرامش خاصی می کنند که می تواند جایگزین سوء مصرف مواد مخدر در معتادان شود.
دکتر زهرا تمدن
نائب رئیس امور بانوان هیأت پزشکی ورزشی استان فارس


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.