مربی من

مربی من

http://www./my coach.blogsky.com
مربی من

مربی من

http://www./my coach.blogsky.com

تاثیر امگا 3 بر عملکرد ورزشکاران


فعالیت های مقاومتی شدید با توسعه استرس اکسایشی موجب بروز آسیب بافتی درعضلات اسکلتی و کاهش عملکرد جسمانی ورزشکاران میشود.مصرف امگا 3 به افزایش مقاومت بدن در برابر استرس اکسایشی منجر میشود.

اخیرا دانشمندان توجه خود را بر عوامل غیر کالریک تنظیم کننده ظرفیت کار جسمانی معطوف کرده اند . یکی از این موارد رادیکال های آزاد تولید شده و آنتی اکسیدانها درطول فعالیت های بدنی هستند . اغلب مطالعات نشان داده اند فعالیت های ورزشی منظم، مزایای فراوانی برای سلامتی افراد به همراه دارد اما بعضی از گزارشها حاکی از آن است که یک جلسه فعالیت ورزشی شدید می تواند با تولیدگونه های فعال اکسیژن - نیتروژن موجب آسیب های ناشی از استرس اکسایشی و کاهش عملکرد ورزشی شود از طرفی نتایج برخی از مطالعات قبلی نشان می دهند مداخلات تغذیه ای و استفاده از مکمل های آنتی اکسیدانی می تواند یکی از راه کارهای مناسب برای محافظت در برابر استرس اکسایشی ناشی از فعالیت های ورزشی باشد . یکی از این مکمل ها ، اسید چرب امگا - 3 است که از خانواده اسیدهای چرب اشباع نشده با پیوند چندگانه بوده و مشخص شده مصرف آن می تواند سودمندی های فراوانی در مقابل بیماری های مختلف ازجمله بیماری قلبی - عروقی، دیابت، آلزایمر وآترواسکلرز داشته باشد بعلاوه گزارش داده شده مصرف - امگا - 3 از طریق جلوگیری از پراکسیداسیون لیپیدی ممکن است اثرات ضد اکسایشی داشته باشد. با توجه به اینکه انجام فعالیت های مقاومتی شدید ممکن است با توسعه استرس اکسایشی موجب بروز آسیب بافتی خصوصا درعضلات اسکلتی و کاهش عملکرد جسمانی در ورزشکاران شودو به نظر می رسد اسید چرب امگا 3 تأثیر بیولوژیکی خود را از طریق تغییر در محیط غشای لیپید یا فعال کردن مستقیم سوبستراها به منظور سوخت و ساز انجام می دهدو براساس نتایج چندین تحقیق، افزایش مصرف این اسیدهای چرب ممکن است به افزایش مقاومت بدن در برابر استرس اکسایشی منجر شود. گاهی دیده شده ورزش همانند عفونت یا آسیب، با افزایش سایتوکین های التهابی و پیش التهابی است از طرف دیگر، برخی فعالیت های بدنی ممکن است به آسیب عضلانی منجر شود . آسیب عضلانی به وجود آمده در اثر ورزش، از طریق انقباض مکانیکی عضله شروع شده و سبب تولید و رهاسازی میانجی های التهابی مانند سایتوکین ها و کموکاین ها می شود .

با توجه به اینکه دانش امروزی حاکی ازآن است که در بدن ورزشکاران در حین و بعد از انجام تمرینات ورزشی میزان التهاب بالامی رود و عملکرد ایمنی بدن که قابلیت طبیعی آن، مقابله با عفونت و بیماری است، فعال می شود اسید چرب امگا 3 می تواند بر عملکرد ورزشکاران تاثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد.
اسیدهای چرب امگا 3 که از طریق غذا مصرف می شود و مورد استفادة قرار می گیرد، به سه گروه تقسیم می شود (EPA ) ایکوزاپنتانوئیک اسید ؛ (DHA ) دوکوزاهگزانوئیک اسید و (ALA ) آلفا لینولنیک اسید.
فواید امگا ۳ در یک نگاه:
1.کاهش کلسترول و تری گلیسریدهای خون.
۲-کاهش فشار خون.
۳-پیشگیری از بیماریهای قلبی-عروقی. مصرف دو وعده ماهی در هفته خطر سکته و حملات قلبی را تا ۵۰ درصد کاهش میدهد.
۴-کاهش وزن.
۵-درمان و کاهش دردهای مفاصل-آرتریت روماتوئید و آرتروز.
۶-درمان پوکی استخوان. امگا ۳ جذب کلسیم را افزایش داده و رسوب کلسیم را در استخوانها تسهیل میکند.
۷-درمان افسردگی. افرادی که امگا۳ به اندازه کافی دریافت نمیکنند بیشتر مستعد افسردگی میباشند.
۸-التیام سوختگیها. با کاهش التهاب و تسریع التیام زخمها.
۹-امگا ۳ علایم آسم را تخفیف داده و امگا ۶ آن را تشدید میکند.
۱۰-کاهش دردهای قاعدگی.
۱۱-کاهش التهاب در سرتاسر بدن.
۱۲-جلوگیری از تصلب شرایین.
۱۳-شل شدن و گشاد شدن عروق خونی. حفظ انعطاف پذیری دیواره عروق و پیشگیری از تشکیل پلاک در دیواره عروق.
۱۴-جلوگیری از رشد سلولهای سرطانی.
۱۵-افزایش سطح هورمون رشد.افزایش رشد عضلات.
۱۶-کاهش لخته شدن خون. خاصیت ضد انعقادی. کاهش ویسکوزیته (گرانروی) خون.
۱۷-افزایش تمرکز و قوه ادراک.
۱۸-نقش در تکامل مغز و رشد سلولهای عصبی و حفظ سلامتی چشمها (مصرف آن به زنان باردار و شیرده توصیه میگردد). درمان خشکی چشم.
۱۹-کاهش بروز سرطانهای سینه، تخمدان، پروستات، معده و روده بزرگ.
۲۰-کنترل و تعدیل اختلالات خود ایمنی.
۲۱-پیشگیری و یا درمان: آلزایمر- آسم- اختلال کم توجهی- بیش فعالی -اختلال دو قطبی-اختلالات تغذیه ای -سرطانها-اگزما-میگرن-پسوریازیس-آکنه.
۲۲-بهبود توان ذهنی و حافظه.
۲۳-جلوگیری از پیری زود رس.
۲۴-کاهش و پیشگیری از آریتمی.
۲۵-تثبیت انسولین وقند خون.
۲۶-پوست را لطیف و نرم میکند
نیاز ما به امگا ۳
میزان امگا ۳ توصیه شده در روز، برای زنان حدود ۱/۶ گرم و برای مردان ۲ گرم است. عموماً به زحمت نیمی از این نیاز تأمین می‌شود . اما یک نکات بسیار مهم و کلیدی در رابطه با مصرف امگا ۳ و امگا ۶؛ مصرف بیش از حد امگا ۶ می‌تواند تأثیر بازدارنده و مهار کننده بر روی عملکرد امگا ۳ داشته باشد
منابع امگا 3:
ماهی ها (خصوصا ماهی آزاد،شاه ماهی،ساردین،تن،کولی،) آجیل خصوصا گردو،دانه کتان،کلزا،سویا،کنجد،شاه دانه،گوشت حیواناتی که در هوای آزاد پرورش داده می شوند.
دوز مکمل چقدر باید باشد؟
دوز مکمل‌های امگا 3 متفاوت و از 100 میلی‌گرم تا 900 میلی‌گرم متغیر است . شرکت‌های تجاری معمولاً مقادیر امگا 3 را روی بسته‌بندی می‌نویسند.

هنگام مصرف مکمل امگا 3 باید نکته‌ای را رعایت کرد تا جذب آن افزایش پیدا کند؟
بهتر است امگا 3 را همراه با وعده غذای اصلی مصرف کرد زیرا مکمل آن نوعی روغن است و همراه غذا بهتر جذب می‌شود. البته افرادی که بعد از مصرف آن دچار ضعف در پا می‌شوند، می‌توانند مکمل را قبل از خواب مصرف کنند .
سخن آخر: تحقیقات نشان داده، امگا 3 می ‌تواند برای درمان دردهای ناشی از التهاب ناشی از ورزش بسیار مفید باشد. امگا 3 همچنین دردهای شدید ناشی از استرس را کاهش می دهد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.