مربی من

مربی من

http://www./my coach.blogsky.com
مربی من

مربی من

http://www./my coach.blogsky.com

فواید دویدن:



ورزش کردن و به ویژه دویدن که مادر ورزشهاست یکی از کم هزینه ترین ودر عین حال موثرترین روشها برای تامین سلامت وداشتن تناسب اندام است دویدن هیچ هزینه ای ندارد یک لباس معموی و گشاد و یک جفت کفش راحت و نرم همه آن چیزی است که برای دویدن لازم است . حتی اگر دسترسی به زمین چمن و یا زمین خاکی نرم دارید کفش هم برای دویدن لازم ندارید .چون دویدن با پای برهنه مزایای فراوانی دارد و باعث تحریک گیرنده های کف پا می شود و مفید است . بنابراین ورزش و دویدن نیاز به تجهیزات گران قیمت ندارد این ها دستاویزهایی استبرای افراد تنبلی که حال و حوصله ورزش کردن ندارند و حتی می خواهند برای تحرک به دستگاه وابسته باشند و از این رو تردمیل و دوچرخه ثابت رافراموش کنید اینها برای افراد خاص طراحی شده اند .برای من دویدن یک ورزش مفرح است با وجودیکه در طی روز خیلی راه می روم و فعالیت بدنی زیادی دارم ولی بازهم از شنا کردن و دویدن غفلت نمی کنم .چون شما حتی اگر از صبح تا شب هم کار بدنی انجام دهید این ورزش محسوب نمی شود!ورزش آن است که صرفاً برای انجام تمرینات بدنی به محل مناسبی مانند ورزشگاه و یا در دل طبیعت بروید و بطور منظم دقایقی را به فعالیت های بدنی بپردازید ( دست کم از جنبه روانی این موضوع اهمیت دارد ولو اینکه تفاوت های ماهوی هم با کاربدنی در طی روز داردچون در اینجا با هدف ورزش حرکات خاص و حساب شده ای را انجام می دهید که تمام اعضای بدن درگیر می شوند و تمرین می کنند) ضمن اینکه محیط ورزشی حال و هوایی دارد که صرف قرار گرفتن در آن می تواندبر روی روان و روحیه ما تاثیر مثبت داشته باشد و فقط در همان مکان خاص هم ایجاد می شود از همین روست که توصیه اکید من این است که تا جایی که امکان دارد ورزش کردن را در محیط های عمومی و در حضور سایر افراد انجام دهید این خودش مزیت هایی دارد که تا در آن محیط قرار نگیرید برایتان قابل درک نیست!متخصصین ورزشی و تناسب اندام توصیه می کنند که هرروزه چند مایلی را به دوندگی وبه ویژه دویدن آهسته اختصاص دهید . چون دویدن یکی از ارزان ترین و موثر ترین ورزشها برای حفظ تناسب اندام است .حتی برای کسانی که تحت آموزش های حرفه ای هستند وبا دستگاههای پیشرفته مانند دستگاههای دویدن خودکار و بدنسازی کار می کنند دویدن می تواند روشی تکمیلی باشد .بسیاری از افراد صرفاً به این جهت می دوند ویا از آهسته دویدن = جاگینگ= jogging استفاده می کنند تابتوانند لاغر شوند و یا چند پوندی وزن خود کم کنند. بسیاری از دوندگان از دویدن برای کنترل وزن اشان استفاده می کنند .در حقیقت دویدن یکی از موثرترین فعالیت های راهبردی برای فائق آمدن بر برآمدگی شکم = bulge است .بعد از اسکی کردن , دویدن بیشترین مقدار کالری در دقیقه را نسبت به سایر ورزشهای قلبی عروقی می سوزاند .

دویدن روشی برای کمک به استخوانها :

یکی دیگر از سودمندی های دویدن این است که باعث می شود از زوال عضلات و استخوانها جلوگیری کرده و روند پیری را به تاخیر بیندازد . استخوانهای اسکلتی انسان به گونه ای است که با وارد شدن فشار به آنها استحکام بیشتری پیدا می کنند .هرگاه فعالیت بدنی نداشته باشید استخوانها شروع به ضعیف شدن می کنند . با دویدن منظم استخوانهای اسکلتی استحکام یافته و سالم باقی می مانند. ثابت شده است که ورزشهای شدید مانند دویدن می تواند باعث تحریک هورمون رشد انسانی شود که باعث سالم ماندن افراد و جوان تر شدن آنها می شود .

دویدن کمک می کند تا با بیماریها مقابله کنید

ثابت شده است که دویدن می تواند کمک کند تا بتوانید با بیماریهای خاصی مقابله کنید . جدا از کاهش خطر سکته مغزی و نیزسرطان پستان , پزشکان توصیه می کنند که بیمارانی که در مراحل اولیه پوکی استخوان , دیابت وفشار خون بالا هستند از دویدن برای درمان این بیماریها استفاده کنند.دویدن باعث کاهش خطر حمله قلبی از طریق استحکام ماهیچه های قلبی و کاهش فشار خون می شود .مشاهده شده است که میزان انقباض و انبساط عروق و سرخرگها افراد دونده خیلی بیشتر از افراد عادی است . یکی از فوائد دویدن این است که باعث افزایش مقدار کلسترول HDL ( کلسترول خوب ) شده و باعث کاهش لخته خون و افزایش کارآیی شش ها تا 50% درصد افراد طبیعی می شود .دویدن کمک می کند تا سیستم ایمنی بدن بهبود پیدا کرده و تقویت شود و این کار رابا بالا بردن مقدار گلبولهای سفید انجام می دهد.

سودمندی های روانی دویدن :

جدا از سودمندی های جسمی که دویدن دارد , مزایایی نیز برای روان آدمی دارد برخی از این مزایا عبارتند از اعتماد به نفس و کاهش استرس و تقویت نگرش .تحقیقات نشان داده است که دویدن روش خوبی برای بسیاری از افراد است تا از خستگی های روزانه رها شوند .در حقیقت عقیده فیزیولوژیست ها این است که آهسته دویدن روش خوبی برای رها شدن از عصبانیت و پرخاشگری است .از آنجائیکه دویدن باعث آزاد شدن آندروفین می شود که خاصیت رضامندی euphoria ایجاد می کند,سالهاست که از دویدن به عنوان روشی برای مداوای کلینیکی افسردگی و اعتیاد استفاده می شود . ( یعنی چون دویدن باعث ترشح هورمونهایی چون آندروفین می شود که سبب سرخوشی می گردندکاری که مواد مخدر انجام می دهد افرادی که می خواهند ترک اعتیاد کنند و یا آدمهای افسرده که با کمبود آندروفین ها مواجه هستند دویدن می تواند اثری درمانی داشته باشد !)از جمله مزایای جمعی دویدن می توان به تعامل اجتماعی و تقویت حس رقابت اشاره کرد . *مثلاً در دوهای ماراتون از افراد مختلف در سنین گوناگون دعوت می شود که در این رقابت شرکت کنند و بدین ترتیب روح رقابت سالم را در افراد ایجاد می کند.خیلی از این دوهای ماراتون به منظور فراهم کردن کمک های خیریه و کمک به صندوق هایی که جهت مداوای بیماریهایی چون سرطان خون و سرطان پستان در نظر گرفته شده استباشگاههای ورزشی و سازمانهایی نظیر آن بعنوان جایگاهی برای تعامل افراد و گروههای مختلف با ایده های گوناگون هستند و می توانند دوستی های تازه ای را بین افراد ایجاد کنند. برخی از این کلوپها (باشگاههای) ورزشی می توانند همچون میدانگاهی forum برای دیداررودروی افراد و تبادل تجربیات دوندگان با یکدیگر باشد

بهترین ساعت برای دویدن و لاغر شدن

انتخاب بهترین زمان همیشه با شماست، یعنی شما هستید که مناسب ترین زمان را برای دویدن تشخیص می‌دهید و آن را برمی‌گزینید.هر شرایطی فواید و مضرات خاص خودش را دارد. این شما هستید که با توجه به تمایلات و امکانات تان، مناسب ترین زمان را انتخاب می‌کنید. اما فراموش نکنید که هدف اصلی چیزی نیست جز چند بار دویدن در هفته به طور منظم (اگر ورزش دیگری انجام نمی‌دهید، ایده آل ترین میزان دویدن، ۳ بار در هفته است).

دویدن صبحگاهی

اگر صبح بدوید این فرصت را دارید که دوش بگیرید، لباس های تان را عوض کنید. این انتخاب را دارید که قبل یا بعد از دویدن صبحانه بخوید. مسلماً صبح، زمانی است که بیشتر از اوقات دیگر روز سرحال هستید.در نهایت، دویدن صبحگاهی خواب شب تان را مختل نخواهد کرد. در واقع، دویدن در غروب همیشه مشکلات خواب را به دنبال دارد (به دلیل فعالیت، زمانی برای پایین آمدن ضربان قلب مورد نیاز است).اما بدن صبح خیلی زود هنوز کامل از خواب بیدار نشده، بنابراین باید صبح بدن را خوب اداره کرد و نباید خیلی به آن فشار آورد. انجام حرکات کششی قبل از شروع دویدن باعث انعطاف پذیری عضلانی و مانع از بروز هر گونه مشکلی می‌شود. این ورزش اگر یک روز بی تحرک پشت میز کار را به دنبال داشته باشد، احتمال کوفتگی را بالا می‌برد. در نهایت، اگر صبح ها می‌دوید باید به تنهایی صبحانه بخورید و حواس تان باشد که دیر به سرکار نرسیدیک توصیه، تا جایی که برای تان ممکن است دو صبحگاهی را به تأخیر بیاندازید؛ بهترین زمان بین ساعات ۱۱-۱۰ است.

دویدن در ظهر

دما و توانایی های بدن در این زمان در بهترین شرایط هستند. ظهر زمان بسیار مناسبی برای انجام کارهایی است که نیاز به سرعت دارد. احیای بدن در وسط روز بسیار خوب اتفاق می‌افتد و احتمال اختلال در خواب وجود ندارد. در نهایت، کار بعد از ظهرتان با کیفیت بسیار بالایی انجام خواهد شد.توجه، شما باید تغذیۀ مناسبی داشته باشید و همان طور که می‌دانید صبحانه مهم ترین وعدۀ غذایی است (از نوع صبحانه های امریکایی). ضمناً شما باید ۳۰ دقیقه قبل از دویدن میان وعده (غلات، میوه های خشک) هم میل کنید، البته در این وعده باید از خوردن بیش از حد مواد قندی اجتناب شود. و در نهایت ناهار تان هم باید متعادل باشد.یک توصیه: خوب برنامه ریزی کنید زیرا با توجه به زمان دویدن تان باید یک سری از مسائل را در نظر داشته باشید، از جمله صبحانه، میان و عده و نهار، ساک ورزشی تان، تعویض لباس و دوش گرفتن.

دویدن در هنگام غروب

غروب هم زمان بسیار خوبی برای دویدن و انجام کارهای سرعتی است به حدی که احیای بدن بسیار عالی انجام خواهد شد. شما بیشترین انرژی ممکن را ۵ ساعت بعد از یک ناهار سرشار از کربوهیدرات یا ۳ ساعت بعد از عصرانه در اختیار خواهید داشت. بهترین کار این است بعد از یک روز کاری استراحت کنید و هنگام غروب با یک گروه یا در باشگاه ورزشی بدوید.انجام فعالیت های شبانه احتمال مشکلات خواب را با خود به دنبال خواهد داشت. توجه، ممکن است کارتان بیش از حد طول بکشید و برنامۀ دوتان کنسل شود. خستگی روزانه هم ممکن استمانع از دویدن شما گردد. در نهایت، باید برنامۀ ورزشی تان را با خانواده تان هم هماهنگ کنید زیرا انجام فعالیت های ورزشی دردپهلو هنگام دویدندر زمانی که در حال ورزش هستید ناگهان در پهلوی خود درد شدیدی احساس میکنید. هر کسی پاهای خود را بالا و پائین ببرد و در همان حال به سرعت نفس بکشد،دچار درد پهلو میشود. بنظر میرسد که درد پهلو ناشی از چنگ شدن(اسپاسم) دیافراگماست. دیافراگم پرده ای ماهیچه ای بین شکم و قفسهٔ سینه است که تنفس را کنترل میکند.این چنگ شدن وقتی اتفاق میافتد که دیافراگم خون کافی در هنگام ورزش دریافت نمیکند.بالا و پائین کردن پاها فشار بر روی ماهیچه های شکم را زیاد میکند که به دیافراگم هم منتقل میشود. در همین حال، تنفس سریع ششها را منبسط کرده و دیافراگم را به پائین میفشارد. این فشار دو طرفه از بالا و پائین بر روی دیافراگم خون را از آن خارج کرده و دچار کمبود اکسیژن میکند. بدون اکسیژن کافی، ماهیچه ها دچار گرفتگی دردناک میشوند.کسانی که تازه ورزش را شروع کرده اند، بیشتر مستعد درد پهلو هستند. اینها تنفس سریع و کوتاه میکنند و پیش از اینکه ماهیچه های شکم خود را با ورزش تطبیق دهند فشار زیادی بر آنها می اورند.این ماهیچه ها ممکن است به اندازهٔ کافی برای مقاومت در برابر حرکات سریع اندامهای درونی شکم قوی نباشند و بر دیافراگم فشار آید.غذا هم ممکن است فشار وارد شده بر دیافراگم را بیشتر کند. خوردن غذای دیرهضم و چرب قبل از ورزش معده را سنگین تر کرده و دیافراگم را میفشاردو اگر هر بار که ورزش میکنید پهلو درد میگیرد،احتمال دارد جریان خون به روده ها دچار اشکال شده باشد.

درمان درد پهلو:

اغلب کم کردن سرعت حرکت درد پهلو را آرام میکند. اگر اینطور نشود، کارهای زیر را انجام دهید. بایستید و بدمید. اگر نمیتوانید دراز بکشید، لااقل بایستید و انگشتان را بر نقطهٔ درد بفشارید.این محل معمولاً درست زیر دنده ها و در طرف راست است. سپس لبها را حلقه کرده و با فشار هوا را بیرون بدهید. این کار فشار را از روی دیافراگم بر میدارد و میتوانید بدون درد به دویدن ادامه بدهید.نفس عمیق بکشید. راه رفتن آرام و بلند کردن دستها تا بالای سر راه دیگری برای کم کردن فشار روی دیافراگم است. وقتی دستها را بالا میبرید، نفس عمیق بکشید و با پائین آوردن آنها نفس را بیرون بدهید. با شکم نفس بکشید.برای جلوگیری از شروع درد پهلو، با شکم و بطور عمیق تنفس کنید. به آرامی ورزش را شروع کنید و به تدریج بر سرعت و شدت آن بیفزائید تا تنفس و بدن خود را با آن وفق دهند.بعد از غذا فعالیت نکنید. اگر مستعد درد پهلو هستید، تا دو ساعت بعد از غذا فعالیت زیاد از خود نشان ندهید. چربی نخورید. غذاهای چرب و پرپروتئین مثل گوشت قرمز و لبنیات پرچربی بیشتر در معده میمانند و دیافراگم را مدت بیشتری به پائین فشار میدهند. اگر باید غذا بخورید و بدوید، چیزی زودهضم و کم حجم بخورید.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.